X
تبلیغات
اسطوره - نشستی با پروفسور فرهاد ناظرزاده کرمانی

اسطوره

نقد برنامه های رادیو و تلویزیونی و ...

معرفی یک هنرمند

-

 

دكتر فرهاد ناظرزاده كرمانی
مترجم، نمایشنامه‌نویس، و استاد گروه هنرهای نمایشی
(دانشكده هنرهای زیبا ـ دانشگاه تهران)

دكتر «فرهاد ناظرزاده كرمانی»، مترجم، نمایشنامه‌نویس، و استاد گروه هنرهای نمایشی (دانشكده هنرهای زیبا ـ دانشگاه تهران)، روز دوازدهم ‌آذر 1326 در تهران، در خانواده‌ای فرهنگی متولد شد. مادرش «فرح‌انگیز هرمزی»
(1383 _ 1296) از نخستین زنان دانش‌آموخته دانشگاهی ایران، مترجم و دبیر زبان و ادبیات فرانسه، و نزدیك به سی سال رئیس شماری از دبیرستانهای كرمان و تهران بود؛ و پدرش‌، دكتر «احمد ناظرزاده كرمانی» (1355 ـ 1292ش.) نیز ادیب و استاد دانشكده الهیات و معارف اسلامی (دانشگاه تهران) بود.
فرهاد ناظرزاده كرمانی تحصیلات ابتدایی را در «دبستان جهان تربیت» (1336 ش. ) و تحصیلات دوره متوسطه را در «دبیرستان دارالفنون» (1344 ش. ) در رشته ادبیات به پایان رسانید و در سال 1344 ش. وارد دانشكده ادبیات و علوم انسانی (دانشگاه تهران) شد و در رشته ادبیات و علوم اجتماعی به تحصیل پرداخت. او در سال 1345 ش. به دانشكده هنرهای دراماتیك (تهران) راه یافت، و هم‌زمان در رشته ادبیات دراماتیك نیز، ـ به مدت دو سال ـ تحصیل كرد. و در سال 1348 ش. از دانشگاه تهران درجه كارشناسی دریافت كرد. و پس از آن دو سال به خدمت سربازی رفت و در سال 1350 (1971 م.) برای ادامه تحصیلات عازم فرانسه شد.
فرهاد ناظرزاده كرمانی در اقامت بیش از یك‌ساله خود در پاریس زیر نظر «پرفسور ژاك و رنان» (Jakk Vernant) در «موسسه مطالعات عالی و عملی» (Ecole Pratiave Des Hautes Etvdes) در رشته تاریخ فرهنگ و هنر تحصیل كرد. در همین زمان بود كه با تئاتر فرانسه و هنرمندان برجسته آن آشنا شد. و یكی از كتابهای او به نام «سبكهای اجرایی در تئاتر معاصر جهان ـ جلد اول، هنرمندان فرانسوی» (تهران: دفتر نشر آثار هنری، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، كتاب صج، ویژه تئاتر، 1367).
ریشه در همین آشنایی و پژوهش دارد.
او در سال 1351. (1972م.) به آمریكا رفت، و در آنجا نخست در رشته تاریخ، مدیریت بازرگانی و اقتصاد ادامه تحصیل داد و در سال (1353 / 1974م.)
درجه فوق‌لیسانس گرفت. اما در سال به رشته ادبیات و هنرهای نمایشی بازگشت، در رشته هنرهای ارتباطی ـ نمایشی ادامه تحصیل داد و در سال 1356 ش. (1977م.)
درجه دكتری (Ph.D) دریافت كرد و مدتی نیز با‌عنوان مدرس و پژوهشگر در آمریكا به كار پرداخت وی در سال 1363 ش. به ایران بازگشت. و به عضویت هیئت علمی دانشكده هنرهای زیبا (دانشگاه تهران) پذیرفته شد و از همین سال تا 1367 مدیر گروه هنرهای نمایشی گردید.
فرهاد ناظرزاده كرمانی در 14/4 / 1367
به درجه دانشیاری و در سال 15/2/1375 به درجه استادی كرسی هنرهای نمایشی نائل گردید. او اینك سرپرست دوره كارشناسی ارشد، و عضو هیأت تحریریه مجله علمی ـ تخصصی هنرهای زیباست.
وی در سال 1371 استاد‌ِ ممتاز‌‍ِ همین دانشكده، شناخته شد. فرهاد ناظرزاده كرمانی در سایر موسسات‌ آموزشی عالی كشور كه خود در پایه‌گذاری، مدیریت و یا تهیه و تدوین برنامه‌ریزی آموزشی آنها مشاركتی عمده داشته تدریس كرده و به بیش از دو هزار دانشجو در رشته هنرهای نمایشی ـ در مقطع‌های كاردانی (فوق دیپلم)،كارشناسی (لیسانس)، كارشاسی ارشد (فوق لیسانس) و دكتری ـ آموزش داده است. و در بیش از یكصد و پنجاه پایان‌نامه دانشجویی، استاد راهنما و یا استاد مشاور بوده است.

آثار مكتوب

آثار مكتوب دكتر فرهاد ناظرزاده كرمانی در دو زمینه پدید آمده‌اند: (1) آثار خل‍ّاقه، شامل نمایشنامه‌ها و ترجمه نمایشنامه‌ها، (2) آثار تحقیقی، شامل مقاله‌ها و كتابهای علمی ودرسی، و نیز سخنرانیها و گفت‌وگوهای چاپ شده.
او تا كنون بیش از بیست نمایشنامه تصنیف و بیش از پنجاه نمایشنامه كوتاه و بلند خارجی را به زبان فارسی ترجمه كرده است. همچنین بیش از شانزده كتاب درسی و پنجاه مقاله تحقیقی نوشته و به چاپ رسانده است.

●نمایشنامه‌ها


1_ نی‌لبك و بهمن
2_ كوله‌بار
3_ پنجره‌های بر بادها
4ـ سرودی كنار گودال
5_ شومفال
6_ خواجگان شیر ـ اژده‌ها
7_ آدمها و مرزها
8_ رویاهای بیدارگر
9_ یك رویداد روستایی
10_ خندستان ماتمیان
11_ افق در استانبول
12_ فرجامخواه
13_ استخوانهای طلایی
14_ بی‌خان و مان
15_ شب معاملاتی
16_ كنار شیر آتش‌نشانی
17_ سرگرمساز
18_ در قفس قابیل
19_ سحر و سعادت
20ـ دامچاله


ترجمه نمایشنامه‌های خارجی به زبان فارسی
1_ «حكم دادگاه» (Te Court Rules)
نوشته: «محمود تیمور» (MAHMOUD TAYMOUR, 1894 – 1973)
2ـ«مرگ آواز» (SONG OF DEATH)
نوشته: «توفیق الحكیم» (TEFIK EL HAKIM, 1898-1987) مصری.
3ـ «دام» (THE TRAP)
نوشته: «آلفرد فرج» (ALFRED FARAG, 1929)، مصری.
4ـ «دفینه گندم» (THE WHEAT WELL)
نوشته: «علی سالم» (ALI SALEM,1936) ، مصری.
5ـ «سیاه و سفید» (BLACK AND WHITE)
نوشته: «هارولد پینتر» (HAROLD PINTER/1935)، انگلیسی.
6ـ «نقاشی» (THE PAINTING = LE TABLEAU, 1955)
نوشته: «اوژن یونسكو» (EUGENE LONESCO/1912- 1994) رومانیایی ـ فرانسوی.
7ـ «پسركی خیال‌باف» (A DREAMY KID, 1918)
نوشته: «یوجین اونیل» (EUGENE O’NEILL,1888-1953)‌، آمریكایی.
8ـ «روح رفته به خانه (SOUL GONE HOME,1959)
نوشته: «لنگستون هییوز» (LANGSTON HUGHES,1902-1967)‌، سیاهپوست، آمریكایی.
9ـ «خوبی بزرگ زندگی ـ یك خنیاگری سیاهپوستانه»
(THE GREAT GOODNESS OF LIFE- A COON SHOW,1969)
نوشته: «ایماموامیری باراكا» (له رواجونز)
FIK(IMAMU AMIRI BARAKA= LE ROL JONES,1934) سیاهپوست، آمریكایی.
10ـ «جنایت در كلیسا» (MURDER IN THE CATHEDRAL, 1935)
نوشته: «تی.اس.الیوت» آمریكایی ـ انگلیسی.
11ـ نمایش ذبح اسماعیل(ع) یا «ابراهیم و اسحاق»
(ABRAHAM AND ISSAC)
نمایشنامه‌ای رمزی ـ اعجازی (MYSTERY – MIRACLE PLAY) از دوره قرون وسطی. نام نمایشنامه‌نویس؟
12ـ «تی‌اس‌تیز» (THYESTES)
نوشته: «لوسییوس آنییوس سه‌نه‌كا» (ANNEUS SUNECA, 4B.C.A.D.65)، رومی.
13ـ «ناخوانده» (THE INTRUDER, 1891)
نوشته: «موریس مترلینك» (MAURICE MAETERLINK, 1862- 1949)، بلژیكی.
14ـ «طلوع ماه» (THE RISING OF THE MOON- 1905)
نوشته: «لیدی آگوستاگری گوری» (LADY AUGUSTA GREGORY, 1825- 1932)، ایرلندی.
توضیح گوری: فرقه‌ای از مسیحیت ایران مشهور به گری‌گوری ـ گوری آشناتر از گری در زبان فارسی‌ست
15ـ «دروازه زندان» (THE GAOL GATE,1906)
نوشته: «لیدی آگوستا گری گوری» (LADY AUGUSTA GREGORY, 1825-1932)، ایرلندی.
16ـ «نوانخانه‌ای‌ها» (THE WORKHOUSE W ARD, 1908)
نوشته: «لیدی آگوستاگری گوری» (LADY AUGUSTA GREGORY, 1852-1932)، ایرلندی.
17ـ «كنار چاه عقاب» (AT THE HAWK’S WELL, 1916)
نوشته: «ویلیام باتلر ییتز» (WILLIAM BUTLER YEATS, 1865- 1939)، ایرلندی.
18ـ «ج‍ُل‍ُجتا» یا «چلیپا سوار» (THE CALVARY, 1920?)
نوشته: «ویلییام باتلر ییتز» (WILLIAM BUTLER YEATS, 1865- 1939)، ایرلندی.
19ـ «برزخ» (THE PURGATORY, 1938)
نوشته: «ویلییام باتلر ییتز»
20ـ «دروغگوها» (LIARS,)
نوشته: «شولم الیكم» (SHOLEM ALEICHEM, 1895-1916)، روسی.
21ـ «در غیر این صورت با كمال خوشوقتی» (GLADLY OTHER WISE)
نوشته: «اف .ان. سیمپسان» (N,F.SIMPSON,1919)، انگلیسی.
22ـ «نیایش برای مردگان» (THE BLACKMASS, 1970)
نوشته: «ادوارد باند» (EDWARD BOND,1934)، انگلیسی.
23ـ «هومولوس لال» (HUMULUS THE MUTE,1929) یا «پیشنهاد ازدواج»
نوشته: «ژان انوی» (JENA ANOUIH, 1910- 1987) و «ژان ارنش» (JEAN AURENCHE)، فرانسوی.
24ـ «داوری ایندرا» (THE JUDGEMENT OF INDRA, 1920)
نوشته: «دان گوپال موكرجی» (DHAN GOPAL MUKERJI, 1890- 1936)، هندی.
25ـ «رهگذر» (THE PASSER- BY, 1925) یا «جوینده»
نوشته: «چوشو ـ جن = لوهسوان» (CHOU SHU- JEN= LU HSUN,1881- 1936)، چینی.
26ـ «شبی در مسافرخانه‌ای» (A NIGHT AT AN INN,1916)
نوشته «لرد دان سانی» (LORD DUNSAUY, 1878- 1975)، ایرلندی ـ انگلیسی.
27. «دردی مختصر» (A SLIGHT ACHE,1961)
نوشته: «هارولد پینتر» (HAROLD PINTER,1920 -)
28ـ «تبار نیرومند» (THE STRONG BREED,1964)
نوشته: «وله شوی اینكا» (WOLE SOYINKA,1934)، نیجریه‌ای.
29ـ «مایه همه فتنه‌ها» (THE CAUSE OF IT ALL, 1910)
نوشته: «لئوتولستوی» (LEO TOLSTOY , 1828- 1910)، روسی.
30ـ گوشهای شاه مایداس یونانی» (THE EARS OF MIDAS,1960)
نوشته: «گونگور دیلمن = كالیونجو» (GUNGOR DILMEN= KAL YONCU,1930-)، تركیه‌ای.
31ـ «این به جای آن» (ONE WAY FOR THE OTHER,1951)
نوشته: «ژان تاردییو» (JEAN TARDIEU, 1903)، فرانسوی.
32ـ «میزبان» (THE HOST, 1925)
نوشته: «فه رنك مونلار» (FERENC MONLAR, 1878- 1952)، مجارستانی.
33ـ «مردان كور» (THE BLIND MEN,1933)
نوشته: «میشل دگلدرود» (MICHEL DE GHELDERODE, 1898- 1962)، بلژیكی.
34ـ «ایستگاه اتوبوس» (REGUEST STOP, 1959)
نوشته: «هارولد پینتر» (HAROLD PINTER,1930)، انگلیسی.
35ـ «س‍ُت‍ُبا كماچی» (SOTOBA KOMACHI)
نوشته: «كوانامی كییوت سوگو» (KWANAMI KIYOTSGU,133- 1384)، ژاپنی.
36ـ «گرگ و فیلسوف» یا «گرگ كوه زُنگ» (THE WOLF OF MOUNT ZHONG,1500?)
نوشته: «ونگ جییوسی» (WANG JIUS SI, 1488- 1551)، چینی.
37ـ «بامدادی آفتابی» (A SUNNY MORNING,1905)
نوشته: «سرافین كواینترو آلوارز» (SERAFIN QUINTERO ALVAREZ,1871- 1938) اسپانیایی، و
«ژوكن كواینترو آلوارز» (JOAQUIN QUINTERO ALVAREZ, 1873- 1944)، اسپانیایی.
38ـ «اژدهای سرگردان» (THE WANDERING DRAGON)
بر پایه نمایشنامه موسیقایی «شهر می‌لانك» چینی كه در سده 16 یا 17 میلادی تصنیف گردیده است
(THE TOWN OF MAILUNG, 16TH? OR17TH)
نام نمایشنامه‌نویس؟، چینی.
39ـ «صیاد پرندگان در دوزخ» یك «كییوجن» ژاپنی
(THE BIRD – CATCHER IN HELL= ESASHI JUO)
نام نمایشنامه‌نویس؟، ژاپنی.
40ـ «كماچی در سكیدرا» (KOMACHI AT SRKIDERA)
نوشته: «كانزه م‍ُت‍ُكییوزه آمی» (KANZE MOTOKIYO ZEAMI, 1393- 1443)، ژاپنی.
41ـ «درخت كاج» یا «بوشیدو = ماتسو، درخت كاج» (TREE BUSHIO= MATSU,THE PINE)
بر بنیاد نمایشنامه «خانه سوگاوارا» (THE HOUSE OF SUGAWARA, 1746)
نام نمایشنامه‌نویس؟، ژاپنی.
42ـ «ازدواج بر برج ایفل» (THE WEDDING ON THE EIFFEL TOWER, 1921)
نوشته: «ژان كوكتو» (JEAN COCTEAU, 1889- 1963)، فرانسوی.
43ـ «بازیگاه ماسه‌‌ای» (THE SANDBOX, 1960 -)
نوشته «ادوارد آلبی» (EDWARD ALBEE, 1928)، آمریكایی.
44ـ «یك رویداد، مصیبت كرانسنوبریخوی تاجر»
(AN INCIDENT, THE SORROW OF MERCHANT KRASNOBRIUKHOV, 1913/ 1914)
نوشته: «لئونید اندره‌یو» (LEONID ANDREYEV,1871 1919)، روسی.
45ـ «دمزنی» (نخستین پدیدآورد، BREATH,1970)
نوشته: «ساموئل بكت» (SAMUEL BECKETT 1906- 1989) ایرلندی‌ تبار، مقیم فرانسه.
46ـ «كارجوی» (APPLICANT,1961)
نوشته: «هارولد پینتر» (HAROLD PINTER,1930 -)، انگلیسی.
47ـ «سرما» (COLD) برشی نمایشی
نوشته «دیوید آل‍ِن ممت» (DAVID ALAN MAMET, 1947)، آمریكای.
48= «برده دو چهره» (THE STAVE WITH TWO FACES, 1918)
نوشته: «مری كارولین دیویس» (MARY CAROLYN DAVIES)، آمریكایی.
49ـ «آن مرد كه به سگ مبدل گردید» (THE MAN WHO TURNED INTO A DOG, 1956)
نوشته: «اسوالدو دراگوئن» (OSVALDO DRAGUN,1929)، آرژانتینی.
50ـ «م‍ُت‍ِل ـ یك نمایش ماسك برای سه عروسك» (MOTEL – A MASQUEFOR THREE DOLLS, 1966)
نوشته: «ژان ـ كلودون ایتالن» (JEAN- GLAUDE VAN ITALLIE,1936-) بلژیكی تبارِ آمریكایی.

كتابهای درسی:

1ـ پیش‌درآمدی بر شناخت هنرهای نمایشی در مصر
با ترجمه و نقد چهار نمایشنامه نمونه:
(1) «محمود تیمور»: «حكم دادگاه» (2) «توفیق الحكیم»: «مرگ آواز» (3) «آلفرد فرج»: «دام» (4) «علی سالم»: «دفینه گندم»
تهران: انتشارات واحد فوق برنامه بخش فرهنگی جهاد دانشگاهی، 1365.
2ـ تئاتر پیشتاز، تجرب‌گر و عبث‌نما
با ترجمه و نقد دو نمایشنامه نمونه:
(1) «هارولد پینتر»: «سیاه و سفید» یك برش نمایشی» (2) «اوژن یونسكو»: «نقاشی»
تهران: انتشارات واحد فوق برنامه بخش فرهنگی جهاد دانشگاهی، 1365.
3ـ تی.اس.الیوت و نمایشنامه منظوم و مذهبی
با ترجمه و نقد دو نمایشنامه نمونه:
(1)«نمایشنامه‌نویس گمنام»: «تعزیه ذبح اسماعیل»، (2) «تی.اس.الیوت»: «جنایت در كلیسا»
تهران: انتشارات واحد فوق برنامه بخش فرهنگی جهاد دانشگاهی، 1366.
4ـ آشنایی با تئاتر سیاهپوستان آمریكایی
با ترجمه و نقد سه نمایشنامه نمونه:
(1) «یوجین اونیل»: «پسركی خیالباف» (2) «لنگستون هییوز»: «روح رفته به خانه» (3) «امیری امامو باراكا» (له رواجونز): «خوبی بزرگ زندگی»
تهران: انتشارات برگ، 1369.
5ـ لوسییوس آنیوس سه‌نه‌كا و تراژدی رومی
با ترجمه و نقد یك نمایشنامه نمونه: «لوسییوس سه‌نه‌كا»: «تی‌اس تیز» تهران: انتشارات برگ، 1369.
6ـ گزاره‌گرایی (اكسپرسیونیسم =) در ادبیات نمایشی
با ترجمه و نقد دو نمایشنامه نمونه: (1) «یوجین اونیل»: «میمون پشمالو» تهران: انتشارات سروش، چاپ اول 1368، چاپ دوم 1377.
7ـ و 8ـ نمادگرایی (سمبولیسم) در ادبیات نمایشی (دو جلد)
با ترجمه و نقد دو نمایشنامه نمونه:
(1) «موریس مترلینگ»: «ناخوانده» (2) «ویلییام باتلر پیتز» : «برزخ» تهران: انتشارات برگ، 1368
9ـ سبكهای اجرایی در تئاتر معاصر جهان (جلد اول)
تهران: انتشارات دفتر نشر آثار هنری، كتاب صبح، ویژه تئاتر، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، 1371.
10ـ و 11ـ و 12ـ پیدایش ادبیات نمایشی نو در ایرلند (سه جلد)
كتاب او‌ّل: «لیدی آگوستاگرگوری» با ترجمه و نقد سه نمایشنامه نمونه: (1) «طلوع ماه» (2) «دروازه زندان» (3) «نوانخانه‌ای‌ها» كتاب دوم: «ویلییام باتلر پیتز» با ترجمه و نقد سه نمایشنامه نمونه:
(1) «كنار چاه عقاب» (2) «ج‍ُلج‍ُتا» (3) «برزخ» كتاب سوم: «جان میلینگتون سینج» با ترجمه و تفسیر دو نمایشنامه نمونه: (1) «در سایه‌ای بر سینه كوه» (2) «دریاییها» تهران: انتشارات برگ 1371.
13ـ و 14 ـ و 15ـ و 16ـ درآمدی به نمایشنامه‌شناسی (در چهار جلد)
جلد اول: پیش‌زمینه‌ها
جلد دوم: ساختمایه‌ها
جلد سوم: سبكها
جلد چهارم: گونه‌ها
تهران: زیر چاپ، نوبت انتشار بهار 1382، ناشر سمت (سازمان تدوین كتب درسی) وابسته به وزارت علوم و تحقیقات و فناوری.
مربوط به در‌آمدی به نمایشنامه نو در ایرلند (سه جلد)
فرهاد ناظرزاده كرمانی تاكنون سه كتاب از كارهای پدر خود: «دكتر احمد ناظرزاده كرمانی» (1292 تا 1355) (1913 تا 1976 میلادی) را به چاپ رسانیده است:
1ـ «دیوان اشعار مذهبی»
تهران: چاپ و صحافی مؤسسه انتشارات و چاپ دانشگاه تهران، چاپ دوم 136.
2ـ مجموعه‌ای از اشعار استاد زنده‌یاد دكتر احمد ناظرزاده كرمانی
تهران: انتشارات اطلاعات، چاپ اول 1373، چاپ دوم 1378.
3ـ تحلیل دیوان و شرح حال عماد‌الدین فقیه ‌كرمانی
تهران: انتشارات سروش، چاپ اول 1374.
مقاله‌های تحقیقی چاپ شده:
1ـ زمینه‌های فلسفی آثار ساموئل بكت
2ـ مسئله مضحكه، یا كمدی در آثار اوژن یونسكو
3ـ پژوهشی در شعر پل الوار (شاعر فرانسوی)
4ـ تئاتر پمپی
5ـ شخصیتها، گونه‌ها و سبكهای نمایشنامه‌های یوجین اونیل
6ـ گزاره‌گرایی (اكسپرسیونیسم) در ادبیات نمایشی
7_ طبیعت‌گرایی و واقعیت‌گرایی در ادبیات نمایشی
8ـ تئاتر سیاه ـ نمایش آیینی ـ سنتی یوروبایی در نیجریه آفریقا
9ـ و چرا نمایشنامه؟
10ـ آشنایی با مكتبهای ادبی ـ نمایشی
11ـ نگاهی اجمالی به تئاتر هند، از آغاز تا امروز
12ـ عناصر تشكیل‌دهنده هنر نمایش
13ـ درآمدی بر نمایشنامه‌شناسی
14ـ نكاتی پیرامون نقد و منتقد در ادبیات نمایشی
15ـ چند نكته پیرامون اهمیت هنر نمایش
16ـ آشنایی با تئاتر كارگری در جهان
17ـ آنتونن آرتو و تئاتر مشقت
18ـ نگاهی به اندیشه‌های «هیپولیت تن» و نقد جامعه‌شناختی هنر و ادبیات
مجله نمایش، سال چهارم، اردیبهشت 1370 صفحات 29 تا 32.
19ـ و 20ـ نوآوری و تجربه‌گرایی در تئاتر معاصر جهان (1) و (2)
21ـ پژوهشی در زمینه نمایشنامه‌های «ووله شوی اینكا»، نمایشنامه‌نویس نیجریه‌ای و برنده جایزه ادبی نوبل 1986ـ میلادی 32 تا 43.
مجله سوره (ویژه‌نامه تئاتر، پاییز 1370
22ـ درباره نقد تئاتر
23ـ و 24ـ نكاتی پیرامون تعریف كمدی (1) و (2)
25ـ قانونهای نه چندان قانونی «فردینال برونه تییر»
26ـ روانشناسی و روانكاوی و نظریه ادبی ـ نمایشی
27ـ نقد اسطوره‌ای در ادبیات نمایشی، برگرفته‌هایی از اندیشه‌های «مورای»، «فرای» و «فرگوسان»
28ـ تئاتر جستجوگر، نگرشی بر حركت تئاتر ایران پس از انقلاب اسلامی
29ـ اسطوره دیونیزوس ایزد هنر نمایش
30ـ نوگرایی و تجربه‌باوری در تئاتر معاصر جهان
31ـ كمدی، نمایشنامه‌ای اصلاح‌طلب و آزادیبخش: بن‌مایه‌های خنده در ادبیات نمایشی فكاهی
32ـ آیین و مناسك، ادبیات گفتاری و هنر نمایش در آفریقا
33ـ كارگردان تئاتر و پژوهش و منابع و مراجع آن
34ـ مطالعه‌ای تطبیقی نمایشنامه و داستان
35ـ ساخت و پرداخت فضا و حالت در هنر نمایش
36ـ معمای شكسپیر (ترجمه) نوشته «یان كات»
37ـ طنز در ادبیات نمایشی
38ـ پست‌مدرنیسم و تراژدیای یونانی ـ بازنویسی و نوسازی ادبیات نمایشی یونان باستان
39ـ ضوابط، ملاكها و معیارهای بررسی، ارزیابی و نقد بازیگری و نقش‌آفرینی در هنر تئاتر
40ـ نیاز به طرح و اجرای برنامه‌های فرهنگی و هنری
41ـ نقالی و گونه‌های آن
42ـ آشنایی با گونه (تراژدی ـ كمدی»
43ـ پژوهشی در زمینه ادبیات شبانی ـ روستایی
44ـ حمله‌خوانی گونه‌ای از نقالی مذهبی در ایران
45ـ رویكرد فكاهی و طنز در ادبیات نمایشی
46ـ تعریفی در زمینه ادبیات نمایشی طنزآمیز
47ـ گذری به تئاتر عربی
48ـ جستاری در زمینه نمایشنامه خواندنی
49ـ كمدیف نمایشنامه‌ای آزادی‌بخش
مجله فارابی، دوره هفتم، شماره سوم، شماره مسلسل 27، ویژه سینمایی كمدی، 1376، صفحات 7 تا 17.
50ـ نگاهی به قراردادها و معرفی ریختارهای تئاتر ایران
51ـ نمایش در ایران ـ مدخل و مقاله‌ای در دائره‌المعارف: «سیمای فرهنگی ایران»، به قلم هیأت مؤلفان گردآوری مقاله‌ها به كوشش عباس نامجو.
52ـ (به صورت مصاحبه) تئاتر ایران: پدیده‌ای كه خود آفریده‌ایم (گفت‌وگوی ویژه)
53 ـ كمینه‌گرایی (مینی‌مالیسم) در هنر نمایش
54ـ از نمایشگرهای كارانی در ایران: پژوهشی نظریه پردازانه
تهران: نشریه علمی ـ پژوهشی
شماره13، بهار 1382، صفحات 93 تا 95.
55ـ معنا در نمایشنامه و نمایش ـ درونمایه‌گرایی، بن‌اندیشه، و تماشاگران اندیشه بینشها (تئاتر ایده‌ها)
56ـ پیش‌درآمدی به كتاب «چگونه نمایشنامه نوگانی ـ مدرن ـ را بخوانیم»، مقدمه بر ترجمه كتاب «چگونه نمایشنامه مدرن را بخوانیم؟» نوشته :منث بیكرینگ»
(KENNETH PICKERING)، ترجمه مریم كبیری و همكاران، زیر نظر آنیتا هایراپتیان،
تهران: انتشارات نوروز هنر، 1381 (2003 میلادی)، صفحات 7 تا 27.
خدمات تأسیسی، برنامه‌ریزی آموزشی و مدیریتی دانشگاهی
دكتر فرهاد ناظرزاده كرمانی در سال 1363 به مدیریت گروه هنرهای نمایشی در دانشكده هنرهای زیبا ـ دانشگاه تهران برگزیده شد و تا سال ؟ او، به رغم دشواریها و كمبودهای گوناگون موفق گردید تا گروه نمایشی این دانسكده را از نو راه‌اندازی كند. در آن زمان به سبب تعطیلی دانشگاهها، و انحلال دانشكده هنرهای دراماتیك، تحصیلات دانشجویان ـ آن دوره ـ متوقف شده بود. اما برنامه‌ریزی و كوششهای فراوان او، سبب دانش‌آموختگی آن دانشجویان، و نیز پذیرش دانشجویان جدید در گروه هنرهای نمایشی گردید. و تا كنون بیش از یكهزار نفر از آن گروه فارغ‌التحصیل شده‌اند. در این گروه، از سال ؟ كارشناسی ارشد ادبیات نمایشی (؟ از سال ؟ دوره كارشناسی ارشد (فوق‌لیسانس) ادبیات نمایشی نیز تأسیس گردیده و فرهاد ناظرزاده كرمانی مدیریت و برنامه‌ریزی آن را عهده‌دار بوده است. او با عده‌‌ای همكاران برای تأسیس دوره كارشناسی ارشد رشته كارگردانی در گروه هنرهای نمایشی (دانشكده هنرهای زیبا ـ دانشگاه تهران)، برنامه‌ریزی كرده، امیدوار است ك این دوره از سال 1384 دانشجو بپذیرد.
دكتر فرهاد ناظرزاده كرمانی علاوه بر فعالیتها در دانشگاه تهران، برنامه‌ریزی برای تأسیس دانشگاه هنر، از ادغام‌شماری از دانشكده‌ها و سازمانهای فرهنگی و هنری پیش از انقلاب (مانند دانشگاه فارابی، دانشكده هنرهای تزیینی،... و دانشكده هنرهای دراماتیك) تهیه و در نشریات گوناگون به چاپ رسانده و تقدیم مسئولین وقت كرده است (59 ـ 1358).
او در راه‌ اندازی، برنامه‌ریزی و یا مدیریت شماری از موسسات آموزش عالی هنری ـ تئاتری، همكاری ثمربخش داشته است. بعضی از این موسسات آموزش عالی (دانشگاهی) عبارتند از:
1ـ كمك به برنامه‌ریزی آموزشی دوره‌ كاردانی در فرهنگسرای نیاوران (تشكر و قدردانی از آقای سادات منصوری ـ مدیر مركز آموزش هنرهای نمایشی ـ دوره‌های فوق دیپلم ـ آذرماه 1364)
2ـ راه‌اندازی دوره كارشناسی ارشد هنرهای نمایشی در دانشگاه آزاد اسلامی (61158 ـ 136ـ 1/6. تاریخ 25/2/1374ـ واحد تهران) و مدیریت آن به مدت بیش از دو سال. از این دوره ـ از زمان تأسیس تاكنون ـ عده زیادی فارغ‌التحصیل شده‌اند.
3ـ همكاری در برنامه‌ریزی آموزشی برای راه‌اندازی دور كارشناسی ارشد، در «دانشكده هنر» «دانشگاه تربیت مدرس».
همین برنامه، زمینه برنامه دوره كارشناسی ارشد در «دانشكده سینما ـ تئاتر» ـ «دانشگاه هنر» ـ نیز گردیده است.
(تشكر و سپاس‌نامه آقای دكتر رجبعلی مظلومی ـ رییس دانشكده هنر دانشگاه تربیت مدرس، شماره 88/ ت ه‍ ـ مورخ 1/ بمن 1364*
4ـ راه‌اندازی نخستین آموزشگاه آزاد هنرهای نمایشی (یك‌دوره). زیر نظر مركز هنرهای نمایشی و با همكاری برجسته‌ترین هنرمندان تئاتر كشور، 1367.
انقلاب اسلامی 1357. (تاریخ راه‌اندازی 1367 ـ اطلاعیه پذیرش هنرجو: رزنامه اطلاعات، سه‌شنبه 6 دیماه 1367، صفحه 7)
5ـ فعال كردن «دانشكده هنر» در دانشگاه شهید باهنر كرمان ـ و آماده كردن زمینه برای رشته هنرهای نماشی (تقدیرنامه آقای دكتر احمد اكبری ـ سرپرست دانشگاه شهید باهنر كرمان ـ طی نامه شماره 2945 /1 مورخ 25/2/1373)
6ـ همفكری با آقایان «احمد جولایی» و «رحمت‌الله مهرابی شهسواری» در راه‌اندازی دوره كارشناسی هنرهای نمایشی، به ترتیب در دانشگاه آزاد اسلامی بوشهر ـ و دانشگاه آزاد اسلامی تنكابن.
7ـ كمك به شكل‌گیری رشته هنر نمایش در موسسه آموزش عالی سوره و نیز موسسه آموزش عالی جهاد دانشگاهی.

+ نوشته شده در  چهارشنبه 1386/12/15ساعت   توسط   |